قصه‌گویی و گوش سپردن به قصه‌ها همواره یکی از مهم‌ترین و رایجترین راههای انتقال تجربه بوده و در میان اقوام مختلف ایرانی، قصه‌ها همچون گنجینه یا میراثی گران‌بها به نسل‌های بعد منتقل شده است. در نگاه آموزشی، تربیتی و پرورشی هم می‌توان نقش برجسته‌ای برای قصه درنظر داشت چرا که بسیاری از مسائل مهم در حوزه تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان را می‌توان با استفاده از قصه‌گویی ارائه کرد.

از این‌رو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان پرچم‌دار قصه‌گویی در ایران با هدف ترویج فرهنگ قصه‌گویی و تربیت مخاطب کنشگر، اقدام به تاسیس انجمن قصه‌گویی کرده است و در حوزه قصه‌گویی، قصه‌پژوهی، فعالیت‌­های قصه‌­محور، ترویج و آموزش قصه‌­گویی و نیز ساماندهی قصه‌­گویان زیرنظر معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان­ فعالیت می‌کند. انجمنی که با حضور چهره‌های شاخص حوزه به عنوان متولیان، کوشش می‌کند تا ضمن ارائه طرح ‌درس‌های مدون برای پرورش استعدادهای بالقوه، چتری برای حمایت از قصه‌گویان در 31 استان کشور باشد.

 

  • 1400/03/10 - 16:34
  • تعداد بازدید: 1384
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
با حضور وحید خسروی برگزار شد:

کارگاه آموزشی قصه گویی مدرن

پنجمین‌جلسه از سلسله‌نشست‌های آموزشی بیست‌وسومین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری استان اصفهان با همکاری واحد آموزش و پژوهش و مشارکت برخط ٨٧ مربی فرهنگی، هنری و ادبی استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، وحید خسروی مسئول کمیته قصه گوی برتر در این کارگاه آموزشی، قصه‌گویی مدرن و نوآورانه را شیوه‌ای از قصه‌گویی معرفی کرد و گفت: قصه‌گو باید علاوه بر نوآوری در روایت، از تکنولوژی و ابزارهای مختلفی ازجمله وسایل صوتی و تصویری، افکت‌های دیجیتالی، پاورپوینت و... برای جلب نظر گسترده‌تر مخاطب استفاده کند.

وی افزود: قصه‌گو در این شیوه از قصه‌گویی می‌تواند به اصل قصه وفادار نباشد و آن را بازنویسی کند و آگاه باشد که استفاده از یک ابزار نوین، قصه را به‌روز نمی‌کند؛ بلکه بایست چرایی و چگونگی استفاده از ابزار مشخص باشد و این‌که قصه‌گو، چرا آن را انتخاب کرده و چگونه می‌خواهد از آن استفاده کند.

خسروی به سه بخش قصه‌ مدرن، کلاسیک و قصه‌ای که تبدیل به مدرن می‌شود اشاره کرد و گفت: در قصه‌ی مدرن همه‌چیز از صفر تا صد در اختیار قصه‌گوست و ابزاری مانند نور، صدا، تصویر و... را بایست خودش فراهم کند و در اجرای قصه نیز هرجا که نیاز باشد از این ابزار بهره گیرد و منتظر این نباشد که شخص دیگری آن‌ها را پخش کند. 

مسئول کمیته قصه گوی برتر استفاده از ابزار به‌روز مانند افکت صدا و ایجاد فضای صوتی در دل قصه را بسیار مهم دانست و افزود: این دو مهم باعث می شود قصه‌گو یک اجرای فوق‌العاده جذاب و تأثیرگذار برای مخاطب خود داشته باشد و یک قصه‌گو بایست مرز اجرای نمایشی عروسک با اجرای روایت‌گری را بشناسد و فراتر از این مرز گام برندارد.

وی در بخشی از این کارگاه آموزشی با ذکر نمونه‌مثال‌هایی، حرف و زبان قصه‌ها را برای مخاطبان، قابل درک دانست و از قصه‌گویی به‌عنوان جادویی نام برد و گفت: امروزه که با توجه به پیشرفت تکنولوژی، قصه‌ها هنوز مخاطب خود را دارند، قصه‌گویان نبایست به قصه‌ها، نگاه جشنواره‌ای داشته باشند؛ بلکه بایست به‌منظور اثرگذاری بیش‌تر بر مخاطب، با استفاده مناسب از الگوها و نمادهای به‌روز، راهکارهایی را برای مدرن‌سازی قصه‌ها به‌ویژه قصه‌های چند پایانی ارائه دهند.

 

لازم به ذکر است در این دوره آموزشی ضمن بررسی شیوه‌ها و ملاک‌های داوری جشنواره به پرسش‌های فراگیران درخصوص قصه‌های مدرن و معیار انتخاب این قصه‌ها از سوی مدرس این دوره پاسخ داده شد.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت